תפריט

מה תצטרכו?

  • ✓רפסודת עץ (לרוב מגיעות עם אספקת הציוד לימ"ט. צרו קשר עם רכז ימ"ט ביישוב לקבלת הרפסודה)
  • ✓ שק שלם של אדמה המתאימה לגינון
  • ✓אקדח סיכות
  • ✓ נייר זכוכית גס
  • ✓ כפפות גינון
  • ✓בד עבה וגס למניעה של חדירת עשבים שוטים (ניתן למצוא בכל חנות יד שנייה)
  • ✓ שתילי פרחים המתאימים לתנאי חוץ, ובעלי שורשים קצרים
  • ✓צבע ומברשת צבע (לא חובה)

שלב #1 – משייפים את רפסודת העץ

שימו כפפות, קחו את נייר הזכוכית ושייפו את רפסודת העץ בנחישות! מכיוון שהרפסודה עשויה מקרשים לא מעובדים היא מלאה בשבבי עץ סוררים ולא נעימים. השיוף יקל עליכם במהלך העבודה והגינון, וגם ימנע את קריעת הבד.

שלב #2 – צובעים את הרפסודה (מומלץ)

במידה ומתחשק לכם ויש לכם יום שלם להניח לרפסודה הצבועה ולתת לה להתייבש – מומלץ מאד לצבוע את הקרשים הקדמיים של הרפסודה (אלו שייראו לעין) בצבעים יפים לבחירתכם. הצבעוניות מוסיפה לנראות הסופית וגם עוזרת להסתיר פגמים או כתמים שקיימים על העץ.

שלב #3 – גוזרים את הבד

לאחר שהצבע התייבש – הפכו את הרפסודה והניחו אותה על משטח כאשר החלק האחורי (הלא-צבוע) פונה כלפי מעלה. עליו יש לפרוס את הבד, לסמן את המידות המתאימות לרפסודה, להוסיף 10 ס"מ מכל צד ולגזור. במידה והבד אינו מספיק עבה ואטום – יש להוסיף שכבה נוספת.

שלב #4 – מחברים את הבד

מתחו את הבד על-גבי הרפסודה ובאמצעות אקדח הסיכות – שדכו את הבד לרפסודה, כאשר בין הסיכות צריך להיות מרווח של כ-10-15 ס"מ. ייתכן ותצטרכו לחזור על הפעולה פעם נוספת ע"מ להדק את כל הבד ולכסות לגמרי את חלקה האחורי של הרפסודה.

שלב #5 – אוטמים את תחתית הערוגה

השתמשו בשארית הבד שנותרה ע"מ ליצור תחתית אטומה שתמנע מהאדמה ליפול מהערוגה. צרו קיפול ישר ושדכו אותו לאורך תחתית הערוגה, כאשר קצה הבד יכסה את הקרש הצבוע התחתון. במידה ובאמצע הרפסודה יש קרש הבולט מקצוותיה, כפי שקיים ברוב רפסודות העץ הגדולות – חתכו חריץ במקום בו נמצא הקרש וצרו שתי חלקות. בכל אחת מהן קפלו ושדכו את הבד לקרש התחתון הצבוע, עד שתחתית הערוגה תהיה אטומה לחלוטין.

***העבירו את הערוגה לאיזור בו תרצו להעמיד אותה, כדי שלא תאלצו לסחוב אותה ממקום כשהיא כבר מלאה וכבדה. מומלץ להגביה קצת את החלק העליון של הערוגה, כדי שיהיה קל יותר להרים אותה.***

שלב #6 – שותלים!

הרגע לו חיכיתם הגיע: זה הזמן לשתול את הפרחים!

מלאו קודם את ה"מדף" העליון של הערוגה. דאגו לצופף בין הצמחים, כדי שלא ייפלו בזמן הרמת הערוגה. לאחר שסיימתם לשתול, מלאו את כל הערוגה באדמת הגינון. לאחר שהרפסודה כולה מלאה באדמה, המשיכו לשתול את הפרחים בחריצים שבין הקרשים – ולא לשכוח לצופף.

לאחר שסיימתם – השאירו את הערוגה במקומה למשך שלושה ימים לפחות, ע"מ שהצמחים יוכלו להכות שורש לפני שהערוגה תונח בצורה אנכית. ככל שתחכו יותר זמן במצב אנכי – תיפול פחות אדמה ברגע ההרמה.

שלב #7 – מרימים את הערוגה

בשלב זה חשוב להיעזר בכמה אנשים כי זו אינה עבודה של אדם אחד. הרימו את הרפסודה בעדינות, הובילו אותה אל הקיר בר המזל – ו-וואלה! סיימתם. זה הזמן ליהנות מהקיר הפרחוני החדש שלכם.

*מקור: Make Your Own Pallet Garden by jenzyme