תפריט

 

1. יש המון מעשים טובים בחברה שלנו אבל עצוב לומר, שאנחנו נותנים יותר מקום לדברים הפחות טובים. בדרך כלל מה ששלילי מעניין יותר, מעצבן יותר, ויראלי יותר. אבל, בדומה לשיימינג, גם פיימינג הוא סיפור וככל שנספר את הסיפור טוב יותר, הוא יתפוס יותר.

2. פיימינג תלוי בציפיות החברתיות שלנו, ככל שהן נמוכות יותר והמעשה בולט לטובה בהשוואה אליהן, הפיימינג יצליח.

3. פיימינג ושיימינג הם שתי תופעות שמתבססות על אותו עיקרון: פרסום ברשת של חריגה מנורמה חברתית. בשיימינג, החריגה נתפשת כשלילית ובפיימינג, החריגה מהנורמות נתפשת כחיובית – לדוגמא: נער שתרם את מתנות הבר מצווה שלו למטרה חברתית, נהג אוטובוס שחיכה בתחנה לחייל שאיחר להגיע לתחנה, נהג מונית שסירב לקחת תשלום על נסיעה מניצולת שואה.

4. בדומה לשיימינג, פיימינג יכול להיות גם עצמי – עדות עצמית על מעשה מיוחד שעשינו או על מעשה שלילי שנמנענו ממנו. זה בסדר לפרגן לעצמך, אבל כשמישהו אחר עושה את זה, זה נתפש אמין ועשוי לזכות לבולטות גבוהה יותר.

5. אלו לא חדשות טובות והאמת היא שאלו לא חדשות בכלל: החברה הישראלית מפולגת, משוסעת ומקוטבת ולכן שיימינג של אחד הוא פיימינג לאחר.

6. נגיד שראיתם מישהו שעושה מעשה טוב, כמו לדוגמה ותו נהג אוטובוס שניטרל מחבל לפני כשנה בפתח תקווה. אז שלפתם את הנייד, צילמתם והעלאתם לסטורי. חשבתם מה יכול להיות אם מדובר במישהו שלא רצה שיידעו שהוא היה במקום הזה ובזמן הזה וכך חשפתם אותו? בקיצור, אל תרוצו לעשות פיימינג, כי מאפייני השיימינג מתקיימים גם בו: תפוצה חסרת פרופורציות, תיעוד, טעות בפרשנות וסיכוי שהשיח יסלים למקום לא טוב (זה המקום להזכיר את תופעה מספר 5)

7. בריונות רשת היא דבר מגונה שצריך לצמצם לאפס. אין שום הצדקה לאלימות ברשת, לקללות, איומים, שקרים, שפה גסה או לשליחת תכנים פוגעניים. אבל בניגוד למה שמקובל לחשוב, שיימינג הוא לא פעולה שלילית והוא דווקא יכול להיחשב כפעולה חיובית – הכל תלוי בנורמות החברתיות שלנו. ייתכן מאוד ואנחנו נבחר לעשות פיימינג למי שעשה שיימינג שתואם את הנורמות החברתיות שלנו.

מסובך? קצת ולכן הכי טוב לחשוב לפני שמפרסמים או מעבירים מידע ברשת, גם לטוב וגם לרע. לכל פרסום עשויה להיות משמעות וביום המעשים הטובים – והאמת היא שגם בכל השנה – נשאף שהמשמעות תהיה חיובית.

אסף שמואלי הוא מומחה לשיימינג ומשברים ברשתות חברתיות, ובעל בלוג המשבריסט
לבלוג של המשבריסט, הקליקו כאן
רוצים להשתתף באתגר ה- FAMING# הקליקו כאן לאתר המיוחד שלנו